정규과정 운영표
▣ 개관
▣ 주당시간표
구분 | 초급 | 중급 | 고급 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
가람반(1급) | 나래반(2급) | 다솜반(3급) | 라온반(4급) | 마음반(5급) | 바다반(6급) | |
1교시 | 읽기․쓰기(10h) 듣기․말하기(10h) | 읽기․쓰기(10h) 듣기․말하기(10h) | 읽기․쓰기(8h) 듣기․말하기(10h) 토픽(2h) | 독해(4h) 어휘․문법(4h) 작문(4h) 회화(4h) 시사(2h) 프로젝트(2h) | 독해(4h) | 한국문학(4h) 논리적 글쓰기(4h) 미디어 한국어(4h) 토론 한국어(4h) 한국학 강의(2h) 프로젝트(2h) |
2교시 | ||||||
3교시 | ||||||
4교시 |
▸ 수업은 월요일부터 금요일까지 진행됩니다. (오전반 09:00~12:50 / 오후반 13:10~17:00)
▸ 각 반별 수업 시간표가 상이하므로 학생들이 오전반/오후반을 선택할 수 없습니다.
▣ Weekly schedule
구분 | Beginer | Intermediate | Advanced | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Level1 | Level2 | Level3 | Level4 | Level5 | Level6 | |
1교시 | Reading․Writing (10h) Listening․Speaking (10h) | Reading․Writing (10h) Listening․Speaking (10h) | Reading․Writing(8h) Listening․Speaking (10h) TOPIK(2h) | Reading Comprehension(4h) Voca․Grammar(4h) Composition(4h) Conversataion(4h) current affairs Korean(2h) Project(2h) | Reading Comprehension(4h) | Korean Literature(4h) Academic Writing(4h) Media Korean(4h) Discussion(4h) Korean History(2h) Project(2h) |
2교시 | ||||||
3교시 | ||||||
4교시 |
▣ 반별 수강과목 안내 (Classes per week)
■ 초급(1급, 2급) Beginner(Level1, Level2)
과목명 | 시간 | 내용 |
---|---|---|
읽기/쓰기 | 10시간 | 문화를 중심으로 한 일기, 편지, 소개, 초대 등의 다양한 유형의 글을 읽고 쓰기 수업 |
듣기/말하기 | 10시간 | 과제와 관련된 내용을 듣고 이를 바탕으로 자기 소개하기, 물건 사기, 약속하기 등의 실제 과제 말하기 수업 |
subject | hours | contents |
---|---|---|
Reading / Writing | 10h | Various types of literacy classes such as diaries, letters, introductions, invitations, etc |
Listening / Speaking | 10h | Listening to situations related to self-introduction, buying goods, and making promises, and learning actual speaking patterns based on the above topic |
■ 중급
3급 | 4급 |
과목명 | 주당시수 | 교육내용 | 과목명 | 주당시수 | 교육내용 |
---|---|---|---|---|---|
읽기,쓰기 | 8시간 | 문화를 중심으로 한 설명문, 기행문, 감상문, 논설문 등의 다양한 유형의 글을 읽고 쓰기 수업 | 독해 | 4시간 | 중·고급 학습자에게 필요한 사회적, 추상적 소재의 글과 비교적 단순한 문학 작품 읽기 수업 |
작문 | 4시간 | 중·고급 학습자에게 필요한 한국어 문장 구조와 단락 쓰기, 기능별 쓰기, 장르별 쓰기, 전·중·후 쓰기로의 단계별 쓰기 수업 | |||
듣기,말하기 | 10시간 | 과제와 관련된 내용을 듣고 이를 바탕으로 묘사하기, 감정 표현하기, 경험 말하기 등의 실제 과제 말하기 수업 | 어휘,문법 | 4시간 | 독해 수업의 이해를 돕기 위해 독해 주제와 관련된 어휘와 표현, 문형 수업 |
회화 | 4시간 | 중·고급 학습자에게 필요한 대화 상황에 따른 격식·비격식의 의사소통 능력 향상을 위한 회화 수업 | |||
토픽 | 2시간 | 최신 경향을 분석하고 이를 반영한 학습 자료를 바탕으로 학습자들의 토픽 문제 해결 능력을 향상시키는 수업 | 시사 | 2시간 | 일상적이면서도 사회적으로도 친숙한 최신 뉴스를 이해하고 그에 대한 자신의 생각을 표현하는 수업 |
프로젝트 | 2시간 | 학습자 중심의 협동학습을 통하여 과제를 해결하기 위한 자료조사와 발표로 구성된 수업 |
Level3 | Level4 |
Subject | Contents | 교육내용 | Subject | Hours | Contents |
---|---|---|---|---|---|
Reading/Writing | 8h | Carious types of writing, such as culture-oriented explanatory notes, travewl essays, appreciation writings, and editorials | Reading Comprehension | 4h | Reading classes on social and abstract materials and relatively simple literary works needed for middle and high-level learners |
Composition | 4h | Korean sentence structure and paragraph writing classes-writing by function, genre, step-by-step-for advanced learners | |||
Listening/Speaking | 10h | Listening and speaking classes related to real life to express emotions | Voca/Grammar | 4h | Vocabulary, expressions, and sentence patterms related to reading comprehension topics |
Conversation | 4h | To improve the ability to communicate in formal and informal ways depending on the conversation situations for the middle and high-level learners. | |||
TOPIK | 2h | To improve learner’s ability to solve TOPIK problems based on learning materials that analyze and reflect the lates TOPIK trends | Current affairs Korean | 2h | A class to learn how to express one’s thoughts by grasping current situation in korean |
Project | 2h | A class consisting of data survey and presentation to solve the task by cooperative learning |
■ 고급
5급 | 6급 |
과목명 | 시수 | 교육내용 | 과목명 | 시수 | 교육내용 |
---|---|---|---|---|---|
독해 | 4시간 | 고급 학습자에게 필요한 사회적, 추상적 소재의 글과 비교적 단순한 문학 작품 읽기 수업 | 한국문학 | 4시간 | 한국을 대표하는 시, 소설, 수필의 감상을 통해 한국의 문화를 이해하고 고급 수준의 언어 능력을 함양할 수 있는 수업 |
어휘, 문법 | 4시간 | 독해 수업의 이해를 돕기 위해 독해 주제와 관련된 어휘와 표현, 문형 수업 | 논리적 글쓰기 | 4시간 | 논리적 말하기, 비판적 듣기, 자료 조사와 재구성에 필요한 읽기, 효과적인 내용 전달을 위한 쓰기 능력을 향상 수업 |
작문 | 4시간 | 고급 학습자에게 필요한 한국어 문장 구조와 단락 쓰기, 기능별 쓰기, 장르별 쓰기, 전·중·후 쓰기로의 단계별 쓰기 수업 | 미디어 한국어 | 4시간 | 다양한 매체를 활용해 한국 사회와 문화를 이해하는 능력을 키우고 고급 수준의 한국어를 익힐 수 있는 수업 |
회화 | 4시간 | 고급 학습자에게 필요한 대화 상황에 따른 격식·비격식의 의사소통 능력 향상을 위한 회화 수업 | 토론 한국어 | 4시간 | 토론의 담화 구조에 적합한 담화 표현을 학습하고 과제 활동을 통해 실제 담화를 생산하는 수업 |
시사 | 2시간 | 일상적이면서도 사회적으로도 친숙한 최신 뉴스를 이해하고 그에 대한 자신의 생각을 표현하는 수업 | 한국학 강의 | 2시간 | 과거와 현재의 한국 정치, 경제, 사회, 문화, 예술 등을 살펴보고 한국에 대한 이해 증진과 자국을 비교해 보는 수업 |
프로젝트 | 2시간 | 협동학습을 통하여 과제를 해결하기 위한 자료조사와 발표로 구성된 수업 | 프로젝트 | 2시간 | 협동학습을 통하여 관심 있는 주제를 선정하고 그에 대한 자료조사를 통해 소논문을 완성하는 수업 |
Level5 | Level6 |
Subject | hours | Contents | Subject | hours | Contents |
---|---|---|---|---|---|
Reading Comprehension | 4h | Classes for reading social and abstract materials and relatively simple literary works required for advanced learners | Korean Literature | 4h | To learn advanced language skills by understanding korean culture through appreciation of poems, novels, and essays representing korea |
Voca/ Grammar | 4h | Vocabulary, expressions, and sentence patterns related to reading comprehension topics | Academic Writing | 4h | Local speaking, critical listening, reading necessary for data survey and reconstruction and improving writing ability for effective content delivery |
Composition | 4h | Korean sentence structure and paragraph writing classes-writing by function, genre, step-by-step | Media Korean | 4h | Using various media to develop the ability to understand Korean society and culture, and to learn advanced Korean language |
Conversation | 4h | To Improve the ability to communicate in formal and informal ways depending on the conversation situations for advanced learners | Discussion | 4h | To learn discourse expressions suitable for discourse structure of discussion and produces actual discourse through task activities |
Current affairs Korean | 2h | A class to learn how to express one’s thoughts by grasping current situation in korean | Korean History | 2h | A class to examine Korean politics, economy, sociery, culture, art, etc, and to promote understanding of Korea and compare its own countries |
Project | 2h | A class consisting of data survey and presentation to solve the task by cooperative learning | Project | 2h | A class consisting of data survey and presentation to solve the task by cooperative learning |