(양성) 교육방법 및 내용
▣ 교원양성과정 교육방법 및 내용 Teaching methods and contents of teacher training courses
- 재외동포나 외국인에게 전문적이고 체계적인 한국어 교육과 보급을 위한 우수한 한국어교원(3급)을 양성하고자 합니다.
- 예비 한국어 교원에게 한국어교원자격증(3급) 취득을 위한 체계적이고 효율적인 연수(한국어학과 일반 및 응용어학원을 기반으로 외국어로서의 한국어 교육론, 한국 문화)를 제공하고자 합니다.
- 한국어학과 일반 및 응용언어학을 기반으로 외국어로서의 한국어 교육론, 한국 문화를 습득한 예비 한국어 교원에게 이를 기반으로 실제 한국어 교육 현장에서 활용할 수 있는 실습(강의참관, 모의수업, 강의실습)을 통해 교육의 질을 높이고 한국어 교육발전에 기여하고자 합니다.
- We would like to train excellent Korean teachers (grade 3) for professional and systematic Korean language education and distribution to overseas Koreans or foreigners.
- We would like to provide systematic and efficient training (Korean language education theory as a foreign language based on the Korean Language Department General and Applied Language Institute, Korean culture) to prospective Korean language teachers.
- Based on the theory of Korean language education as a foreign language based on Korean language and general and applied linguistics, we would like to improve the quality of education and contribute to the development of Korean language education by practicing Korean language education.
교육방법 | 시간 | 교육내용 | 비고 |
강의 | 100 | - 한국어학 | - 한국어학 : 20시간 |
한국어교육 실습 | 20 | - 한국어 수업 참관(1,2차) | - 참관 보고서 작성 |
teaching method | 시간 | 교육내용 | 비고 |
Lecture | 100 | - Korean language studies - General and Applied Linguistics - The Theory of Korean Language Education as a Foreign Language - Korean culture | - Korean Studies: 20 hours - General Linguistics and Applied Linguistics: 12 hours - The Theory of Korean Education as a Foreign Language: 46 Hours - Korean Culture: 12 Hours |
Korean language education practice | 20 | - Observation of Korean classes (1, 2nd) - Preparation of teaching aids and preparation of materials - Writing a Korean syllabus | - Creating an Attendance Report - Group assignment and practice - Attend two or four weeks of classes and conduct educational practice |
■ 세부교육내용
영역 | 과목명 | 시간 |
1. 한국어학 | 한국어학개론 | 3 |
한국어음운론 | 6 | |
한국어문법론 | 6 | |
한국어어휘론 | 6 | |
한국어화용론 | 3 | |
한국어어문규범 | 6 | |
소계 | 30 | |
2. 일반언어학 및 응용언어학 | 언어학개론 | 3 |
외국어습득론 | 3 | |
대조언어학 | 3 | |
사회언어학 | 3 | |
소계 | 12 | |
3. 외국어로서의 한국어 교육론 | 한국어교육개론 | 3 |
한국어교수법 | 3 | |
한국어평가론 | 3 | |
한국어교재론 | 3 | |
한국어표현교육론 | 6 | |
한국어이해교육론 | 6 | |
한국어발음교육론 | 3 | |
한국어문법교육론 | 6 | |
한국어어휘교육론 | 6 | |
한국어문화교육론 | 3 | |
한국어교육정책론 | 2 | |
한국어교육과정론 | 2 | |
소계 | 46 | |
4. 한국문화 | 한국문화론 | 3 |
한국문학개론 | 3 | |
한국전통문화현장실습 | 6 | |
소계 | 12 | |
5. 한국어교육실습 | 강의참관 | 10 |
모의수업 | 10 | |
소계 | 20 | |
총 이수시간 120시간 |
영역 | Subject name | hour |
1. Korean Linguistic | Introduction to Korean Linguistic | 3 |
Korean phonology | 6 | |
the theory of Korean grammar | 6 | |
Korean vocabulary | 6 | |
Korean Pragmatics | 3 | |
Korean Language Regulations | 6 | |
Total | 30 | |
2. General and Applied Linguistics | Introduction to Linguistics | 3 |
theory of foreign language acquisition | 3 | |
Contrast linguistics | 3 | |
social linguistics | 3 | |
Total | 12 | |
3. The theory of Korean language education as a foreign language | Introduction to Korean Language Education | 3 |
Korean teaching method | 3 | |
Korean Evaluation Theory | 3 | |
Theory of Korean Language Textbook | 3 | |
Korean Expression Education Theory | 6 | |
Korean Understanding Education Theory | 6 | |
Theory of Korean pronunciation education | 3 | |
The Theory of Korean Grammar Education | 6 | |
The Theory of Korean Vocabulary Education | 6 | |
The Theory of Korean Culture | 3 | |
Korean Language Education Policy Theory | 2 | |
Korean Language Curriculum Theory | 2 | |
Total | 46 | |
4. Korean culture | The Theory of Korean Culture | 3 |
Introduction to Korean Literature | 3 | |
Korean Traditional Culture Field Practice | 6 | |
Total | 12 | |
5. Korean language education practice | attending a lecture | 10 |
Mock class | 10 | |
Total | 20 | |
Total training hours : 120 hours |
■ 교육실습
구분 | 내용 | |
목적 | 한국어 강의 참관을 통해 한국어 교육에 대한 이해를 높이고, 한국어 수업을 직접 신연해 봄으로써 한국어 교육의 실제를 경험하여 바람직한 한국어 교사로서의 자질을 함양하는데 목적이 있다. | |
주요내용 | 강의참관 | 강의 참관 후 참관 보고서 작성 |
모의수업 | 교구 준비 및 수업 자료 제작, 모의수업 지도안 작성, 조별 모의수업실시 | |
강의실습 | 한국어 학습자 대상 한국어 수업 실시 | |
기타사항 | - 1, 2차에 걸쳐 진행(2주째, 4주째) |
■ Educational practice
구분 | 내용 | |
purpose | The purpose is to enhance understanding of Korean language education through attending Korean lectures and to cultivate desirable qualities as a Korean teacher by experiencing the reality of Korean language education by directly devising Korean language classes. | |
Main contents | attending a lecture | After attending the lecture, writing the attendance report (Preparation of class, method of progress, teaching method, thoughts on class, etc.) |
Mock class | Preparation of teaching aids, preparation of class materials, preparation of mock class guidance, and conducting group mock classes | |
a lecture practice | Conducting Korean classes for Korean learners Evaluation methods-Pronunciation and intonation, class preparation, appropriateness of class goals, appropriateness of presentation of materials, understanding of students, etc | |
Other matters | - 1st and 2nd week (Week 2, 4th) - Assigning a group assignment |
■ 수료규정
구분 | 배점 | 내용 | |
출석 | 30 | 전체 출석 시 수료 (단, 12시간까지의 결석 시수는 이에 준하는 과제 등으로 대체 인정할 수 있음) | |
한국어 교육실습 | 강의참관 | 20 | 개인 점수 부여 |
모의수업 | 20 | 조별 준비, 대표 한 명이 수업 진행 | |
필기시험 | 30 |
■ 수료기준: 출석 및 필기시험, 실습 영역 평가에서 각각 60%이상 획득한 자에 한 함
■ Completion regulations
구분 | 배점 | 내용 | |
출석 | 30 | In order to be recognized as a completion, you must attend all schedules without being absent. (However, the number of absences up to 12 hours may be recognized as equivalent assignments, etc) | |
한국어 교육실습 | 강의참관 | 20 | Individual Scoring |
모의수업 | 20 | Group preparation. One representative will take the class | |
필기시험 | 30 |
■ Criteria for completion: Only those who have obtained 60% or more in attendance, written tests, and evaluation of the field of practice respectively